برای زیاد شدن خون قاعدگی چی بخوریم؟

عادت ماهانه، چالش هر ماه تمامی بانوان که با آن سر و کله میزنند است. در این چالش هر ماه، خون های از بدن خانم ها خارج می شود. خونی که اگر کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد می تواند نشان از بروز مریضی ها و مشکلات متعددی باشد. مقاله زیاد شدن خون قاعدگی را می خوانید.

یکی از اتفاق های که در این زمان ممکن است رخ بدهد، کم شدن خون پریودی است. می خواهیم در این مقاله راهکارهای خانگی را ارائه دهیم که باعث زیاد شدن خون قاعدگی شود. چون همانطور که می دانید، کم شدن خون در این دوران مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

زیاد شدن خون در قاعدگی

علائم کم شدن خونریزی قاعدگی

  • زمان خونریزی کمتر از دو روز باشد.
  • میزان خون در حد لکه باشد و نه خونریزی های غلیظ یا رقیق.
  • عقب افتادن دوره های عادت ماهانه
  • تکرار قاعدگی در ماه و با میزان بسیار کم

برای زیاد شدن خون قاعدگی چی بخوریم؟

قاعدگی چالش دردناک هر خانمی است به خصوص اگر این چالش با بی نظمی های مانند کم شدن خون همراه باشد، قطعاً شرایط را برای افراد سخت تر می کند. همانطور که می دانید با کم شدن میزان خون در قاعدگی، درد افزایش می یابد. خوراکی های هستند که در دسته خوراکی های قاعده آور محسوب می شوند و با مصرف آن ها می توانند مسبب زیاد شدن خون در قاعدگی شوند.

شکر زرد

شکر زرد، ماده غذایی غنی از آهن است. به علت وجود این آهن در شکر زرد، قطعاً میزان خونریزی افزایش پیدا خواهد کرد. می توانید شکر زرد را با انگور، زنجبیل، کنجد و هالدی ترکیب کنید و با یک فنجان آب میل کنید. از دو سه روز قبل از عادت ماهانه مصرف این ترکیب را آغاز کنید تا شاهد زیاد شدن خون قاعدگی باشید.

شکلات

شکلات ماده غذایی مورد علاقه ی هر خانمی در دوران پریودی است. ترکیبات شکلات حاوی مواد مغذی مانند مس و آهن است. این مواد هم می توانند میزان خونریزی را افزایش دهند و هم می توانند قند بدن را تأمین کنند.

چی خوریم خون قاعدگی زیاد شود.

گیاه جعفری

جعفری گیاهی قاعده آور است. می توانید 6 گرم خشک شده جعفری را به سه نوبت تقسیم کنید و هر بار آن را در 150 میلی لیتر آب جوش دم کنید. جعفری گیاهی است که انقباضات رحمی را تنظیم کرده، درد را کاهش داده و باعث زیاد شدن خون پریودی می شود.

گیاه پاپایا

گیاه پاپایا حاوی میزان زیادی کاروتن است که محرک هورمون استروژن در خانم ها می باشد. می توانید هم آب این گیاه را بگیرید و هم از خود گیاه بطور خام استفاده کنید. مصرف آن نیز در دوره خاصی انجام نمی شود بلکه می توان از وسط دوره قاعدگی نیز آن را مصرف کرد.

زنجبیل

یکی از گیاهان معجزه آسا مناسب برای دوران قاعدگی، زنجبیل است. زنجبیل می تواند در این دوران تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد و خونریزی را افزایش دهد. می توانید زنجبیل را به همراه عسل و یا دم کرده با چای میل کنید.

دمنوش زعفران

دمنوش زعفران یکی از دمنوش های است که طبع گرم و خشک دارد. زعفران می تواند بطور اورژانسی قاعدگی را در شما ایجاد کند و با مصرف این دمنوش در دوران قاعدگی، خونریزی تان بیشتر شود.

رازیانه

رازیانه از گیاهان بسیار مفید برای مصرف خانم ها است. این گیاه می تواند بطور کلی همه ی هورمون های زنانه را تنظیم کند و قاعدگی را منظم کند. با تنظیم هورمون های زنانه، خونریزی ماهانه نیز تنظیم می شود. رازیانه را می توان هم بطور دم کرده و هم عرق آن را میل کرد.

مطالب مفید: دلایل خونریزی شدید در قاعدگی 

چرا میزان خونریزی در پریودی کم می شود؟

بطور متوسط هر فرد در دوران قاعدگی چیزی بین 30 تا 50 میلی لیتر خون از دست می دهد. زمانی که این میزان بیشتر از حد ممکن کم می شود، می تواند نشان از مشکلاتی باشد. در برخی از افراد ممکن است در زمان بارداری، خونریزی قاعدگی کم شود.

یا این که بارداری آن ها خارج از رحم باشد. اگر به جز این مشکل به مشکلات دیگری نیز برخوردید، حتماً تست بارداری بدهید. در هنگام کاهش وزن هورمون استرس در بدن ترشح می شود. هورمون استرس می تواند روی هورمون های جنسی تاثیر بگذارد و تنظیمات قاعدگی را برهم بزند. در برخی موارد پزشکان برای زیاد شدن خون قاعدگی، داروهای ضد استرس و آرامبخش را تجویز می کنند.

پر کار شدن تروئید نیز می تواند از دلایل کم شدن خون قاعدگی باشند. چون هورمون های تیروئید روی هورمون های جنسی اثرگذاری منفی دارند و با کاهش هورمون های جنسی نیز، میزان خونریزی قاعدگی کاهش می باد.

زیاد شدن خون در پریودی

سندروم پلی کیستیک و کاهش خونریزی قاعدگی

سندروم پلی کیسیتک بیماری است که در آن، هورمون های مردانه ترشح می شوند. با ترشح هورمون های مردانه، کیست های کوچک و متعددی که حاوی مایعات هستند در رحم ایجاد می شود. با حضور کیست های کوچک و درشت در رحم، قاعدتاً مرحله تخمک گذاری دچار اختلال می شود.

بنابراین شما شاهد کم شدن خون در قاعدگی، بی نظمی های زمانی در عادت ماهانه یا دردهای بیش از حد شکمی خواهید بود. سندروم پلی کیستیک در صورت عدم درمان می تواند مشکلات بیشتری را ایجاد کند و در صورت عدم درمان دارویی، در دراز مدت نیاز به جراحی پیدا خواهد کرد.

پس در صورت مشاهده این علائم، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایید. اغلب افرادی که به دلیل کیست ها خونریزی‌ های نامنظم دارند، با درمان کیست ها شاهد زیاد شدن خون قاعدگی خواهند بود.

آیا کم شدن خون پریودی خطرناک است؟

اختلال در خونریزی یا حتی زمان پریودی، یکی از مشکلات شایع در بین خانم ها است. لازم نیست که برای کم یا زیاد شدن خونریزی های ماهانه بسیار نگران شوید. اما خوب است که به این دوران توجه کنید و تغییرات تان را زیر نظر بگیرید.

در بسیاری از موارد این مشکل نمی تواند علت خطرناکی داشته باشد. اما اگر مشاهده کردید که علائم تان مککر تکرار می شود و همراه با عوارض دیگری نیز می باشد، می توانید درباره مشکلتان با پزشک متخصص مشورت کنید.

از پزشک بخواهید تا براساس شرایط تان، داروهای را تجویز کند که باعث زیاد شدن خون قاعدگی می شوند.

اثر داروهای ضدبارداری روی کم شدن خون قاعدگی

وظیفه داروهای ضدبارداری این است که مانع از خونریزی های ماهانه بشوند. آن ها از تشکیل تخمک جلوگیری می کنند و چرخه قاعدگی را به تعویق می اندازند. با جلوگیری از تشکیل تخمک، دیواره های رحم نیز فرونمی ریزند و در نهایت قاعدگی یا بطور کلی صورت نمی گیرد و یا اگر صورت بگیرد بسیار سبک خواهد بود.

یکی دیگر از اثرات این داروها این است که داروهای ضدبارداری، میزان هورمون های زنانه را کم می کنند و با کم شدن این هورمون ها، قاعدگی به تعویق خواهد افتاد. اما احتمال عکس این اتفاق نیز وجود دارد، برخی داروهای ضد بارداری نیز وجود دارند که می تواننو باعث زیاد شدن خون قاعدگی بشوند.

در هر صورت لازم است بدانید، داروهای ضدبارداری اختلالاتی در پریود، ایجاد خواهند کرد.

 

دکتر مجموعه ایران هایمنوپلاستی هستم، متخصص و مشاوره زنان در امور ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی) امیدوارم مطالب سایت راهنمای شما عزیزان باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا